Souboj rivalů
VÝROBA LETADEL
V souboji rivalů bodoval v Paříži Airbus
Paříž/Praha, 25. 6. 2007
Včera skončila v Paříži na letišti Le Bourget mezinárodní letecká show, která se odehrávala ve znamení souboje mezi dvěma největšími kolosy v oboru - evropským Airbusem a americkým Boeingem.
Na první pohled to vypadá tak, že právě Airbus, kterému se v poslední době příliš nedaří, v Paříži zvítězil. V Paříži totiž dokázal získat objednávky (nebo je zde alespoň oznámil) na 728 nových letadel. Z toho 425 zakázek je již "pevných" a něco málo přes tři sta předběžných.
Celková cena těchto nasmlouvaných letadel je skoro 90 miliard dolarů (asi 1,9 bilionu korun). Ovšem jedná se pouze o cenu katalogovou. Skutečná cena bude kvůli slevám zřejmě výrazně nižší.
Výsledky jednání o zakázkách z Paříže jsou pro Airbus příznivou zprávou. Ještě na konci května nad ním totiž Boeing z tohoto pohledu vedl, když měl 417 pevných zakázek. Na aerosalonu v Paříži však Boeing uzavřel "jen" 81 nových dealů.
Airbusu se tak nakonec v Paříži podařilo Boeing nejen dohnat, ale i těsně předehnat. Airbus v tomto ohledu několik posledních let vítězil, vloni však své postavení ztratil, když ho Boeing předstihl.
Celkem tak v letošním roce má Airbus zatím pevné objednávky na 519 letounů, Boeing zatím na 510 strojů. "Myslím, že to potvrzuje jednu věc. Jsme zpátky," uvedl podle agentury Reuters obchodní ředitel Airbusu John Leahy s tím, že letošní aerosalon v Paříži byl pro jeho firmu nejúspěšnější v historii a že počet pevných objednávek na airbusy by se v letošním roce mohl přiblížit až k 900.
Vítězství?
Analytici úspěchy Airbusu v Paříži oceňují. Nijak je ale nepřeceňují.
Jednak proto, že Airbus pravidelně pařížského aerosalonu využívá k oznámení velkých smluv. V letošním roce však velká část těchto dealů byla uzavřena již dříve, často jde jen o pozměněné předchozí dohody.
Oproti tomu Boeing již před aerosalonem tvrdil, že letos žádná "bombastická" oznámení nechystá. A že se soustředí nyní zejména na to, aby byla dokončena výroba prototypu nového stroje Dreamliner a ten se dostal na trh k zákazníkům, kteří o něj mají velký zájem, včas. Navíc dokončení dreamlineru za několik týdnů bude podle analytiků dobrou příležitostí, kdy případné další smlouvy o koupi boeingů oznámit.
Důležité také je, že Airbus oznamoval v Paříži dohody s méně významnými aerolinkami. Velká jména jako Lufthansa nebo British Airways se ještě rozhodují, zda si objednají dreamlinery od Boeingu, nebo konkurenční modely A350 od Airbusu.
Právě s modely A350 má ale Airbus problémy, protože došlo ke zpoždění v jejich vývoji. Na trh tak přijdou o pět let později, než se na něm objeví dreamlinery. Zpoždění má také superobří letoun A380, jehož uvedení na trh bylo posunuto již o dva roky. A Airbus kvůli tomu již několik zakázek ztratil.
Dobré vyhlídky
Silná poptávka na leteckém salonu v Le Bourget vyprovokovala šéfa Airbusu Louise Galloise v rozhovoru pro německý deník Handelsblatt k optimistickému prohlášení, že současný boom ve výrobě civilních letadel by mohl pokračovat několik let.
"Poptávka z Asie je stále velmi dynamická, své letecké parky musí obnovit také aerolinky z USA. Díky finančnímu uzdravení na to mají nyní navíc dostatek prostředků," uvedl Gallois. Tento boom však podle něj přináší i určité problémy. "Mohli bychom prodat ještě více letadel například u modelu A320, ale chybí nám výrobní kapacity," dodal Gallois. Podobné problémy s tím, že dodavatelé nestíhají a je nedostatek materiálů, jako jsou uhlíková vlákna, titan nebo hliníkové nýty, však má i Boeing.
Gallois zároveň v rozhovoru připustil, že se dá čekat, že stávající duopol Airbusu a Boeingu nepotrvá věčně.
"Ve spodní části trhu, tedy u strojů pro 100 až 150 pasažérů, se bude moci uchytit stále více firem. V příštím desetiletí do tohoto segmentu vstoupí noví konkurenti. V oblasti letadel pro delší vzdálenosti to bude trvat trochu déle. Tato letadla jsou totiž náročnější na výrobu a údržbu," dodal Gallois